25. juni 2017

Nyhedsbrev

Nyhedsbrev
Skriv din e-mail i feltet og tilmeld dig vores nyhedsbrev

Referencer

RTT monterer hybridtaxier for storkunde

 
RTT monterer i øjeblikket 5 stk. Toyota Auris Hybrid for Dantaxi vognmand Arne Christensen (TM service).
  
Her er vores dygtige taximontør Thorstein i fuld gang med at montere en af bilerne.
 
Fordele ved hybridbiler
En hybridbil er en bil, som har mindst to forskellige kilder til at danne fremdrift. Det kan eks. være en elektrisk motor og en forbrændingsmotor. Begge motorer kan give bilen fremdrift hver for sig eller i nogle tilfælde også i kombination. Denne vekselvirkning mellem de to kilder gør at hybridbilen er mere støjsvag end en normal bil.
Forbrændingsmotoren i en hybridbil er normalt mindre og lettere end i en tilsvarende normal bil. Forbrændingsmotoren kan nemlig dimensioneres efter bilens gennemsnitlige kraftbehov, ikke efter bilens maksimale kraftbehov.
Når bilen bremser omdannes energien til elektricitet, som lader batteriene. I normale biler går denne kraft til spilde som varme.
Hybridbiler har et lavere brændstofforbrug end tilsvarende normale biler. Dette gælder især når bilen bruges til at køre bykørsel, eller små og mellemlange køreture.
Batteriet i hybridbilen skal ikke udskiftes, da det er designet til at vare hele bilens levetid.
 
RTT støtter de grønne taxier
Der er ingen tvivl om at hybridtaxien er kommet for at blive og det samme gælder den eldrevne taxi. 
I dag er der (næsten) ingen undskyldning for ikke at vælge det miljøvenlige alternativ, da bilfabrikanter som Toyota og Tesla producerer værdige erstatninger for den traditionelle dieseltaxi.
Vores direktør Claus Jønck (tv) var i USA sammen med bl.a. TaxiNord 4×48 tilbage i 2012 for at teste Teslas model S, og vurdere om den var velegnet som taxi i Danmark.(læs mere her)
 
RTT har lige fra starten af støttet op om de miljøvenlige taxier, og har bl.a. samarbejdet med TaxiNord og Cleardrive for at få sat skub i tingene.
Vi mener at det er en meget vigtig sag, da de 5.200 taxier der kører rundt i Danmark er ansvarlige for lige over to procent af Danmarks CO2-udledning og ti procent af den transportrelaterede udledning. Det er en stor belastning for miljøet og derfor vil vi gøre hvad vi kan for at finde et alternativ der mindsker miljøbelastningen og samtidig står mål med de krav der er inden for taxi-branchen. 
 
Toyota Prius som taxi i New York
 
I andre lande er de meget langt fremme med at implementere grønne taxier. I San Fransisco og New York er op mod halvdelen af taxistyrken nu hybridbiler og Hamburg og Paris er også godt med. 
Danmark er efterhånden ved at få øjnene op for de miljøvenlige alternativer til diesel og benzinbiler, og vi håber at mange flere vil gøre det samme som vognmand Arne Christensen.